M8 Duna-híd / Dunaújvárosi híd (Pentele híd)

és a csatlakozó gyorsforgalmi út, híd- és útépítési munkáinak megvalósítása, 2007

A Pentele híd a Duna fölött átívelve a Dunántúlt köti össze az Alfölddel. Az 1682 méter hosszú híd három szerkezeti egységből áll: a jobb parti (Dunaújváros felöli) ártéri híd 1067 méter, a bal parti 300 méter, míg a legjelentősebb elem, a szerkezete szerint kosárfül ívekre kábelekkel függesztett gerendahíd fesztávolsága 307,9 méter hosszú mederhíd. Ezzel a mérettel 2007-ben ebben a szerkezeti kialakításban a világ legnagyobb hídja, és egyúttal Magyarország legnagyobb nyílású hídjának címét is átvette az Erzsébet-hídtól. A híd szélessége is rendkívüli (41m), hiszen a folyami hidak között az első olyan híd, amely a teljes autópálya szélességét átvezeti.

A „kosárfül” ívhíd a bal parton kialakított szerelőtéren került összeépítésre.  Félig víz felett, félig a parton, majd úsztatóöblök alákotrásával, 8db nagy hordképességű bárka és fix állványzatok segítségével emeltük át a parti állványzatról. A beúsztatás több, gondosan megtervezett műveletből állt. Először kiúsztattuk az úsztatóöbölből, 90 fokban befordítottuk, majd a hídtengellyel párhuzamba állítva bemanővereztük a hídtengelybe, végül elhelyeztük a mederpilléreken. Az extrém méretű hídelem beúsztatása és beemelése során további kockázati tényezőkkel is számolnunk kellett, mint az esetleges szél hatása, a Duna aktuális vízjárása és vízsebessége.

A parti teherfelvételt és a végleges hídtengelyben a mederpillérekre történő elhelyezést komplex számítógépes vezérlőrendszer segítette.
A 8650 tonna tömegű mederhíd a folyamon világrekordot jelentő úsztatott hídtömeg, gyakorlatilag megegyezett az addigi összes hídbeúsztatás együttes tömegével.
A híd és a szükséges állvány együttes tömege (összesen kb. 10350 tonna) alapján elmondható, hogy a teherátvétel, az öblökből történő kiúsztatás, a befordítás, a tényleges hídtengelybe úsztatás, végül a mederpillére helyezés 1-2 cm-es pontossággal minden bizonnyal a jelenkori magyarországi hídépítési szakma kimagaslóan legnagyobb kihívása és műszaki teljesítménye volt.
Cégünk 2007-ben a „Dunaújvárosi Duna-híd”-on végzett munkájáért Ipari Innovációs Díjat nyert, és elnyerte a VINCI Közép-Európai régió innovációs fődíját is.

Kérjen árajánlatot!

Ha szolgáltatásaink és eszközeink felkeltették érdeklődését, és szívesen tervezné a jövőbeli projektjeit velünk, kérjen ajánlatot!